Varför äta vegetariskt /veganskt?

I många kulturer har människor varit vana vid att i huvudsak äta vegetariskt. Kött har varit en lyx man njutit av när man haft möjlighet men till vardags har man hållit sig till födoämnen från växtriket. Idag har vi tillgång till ett otroligt utbud av råvaror från hela världen, det är lätt att göra ett medvetet val. Många upptäcker att de, genom att välja bort kött, får en mer varierad kost. Inte minst näringsmässigt. Mat från växtriket innehåller fler olika näringsämnen än kött. Det gäller bara, när vi satsar på vegetariskt, att hitta nya källor till högvärdigt protein och de vitaminer som vi tidigare fått i oss via animaliska produkter.

Äter du kött eller är du vegetarian? Ofta är det en antingen eller fråga som säger mycket om vår identitet. Vi vill slå ett slag för ett avdramatiserat förhållningssätt till vad vi äter. Forskning visar, ganska samstämmigt, att de flesta av oss skulle må bra av att äta mer växtbaserad mat. För mycket animaliskt fett och processade köttprodukter är skadligt och har förhållandevis stor miljöpåverkan. Man måste dock inte sluta helt med kött bara för att man lär sig mer om hälsosam vegetarisk matlagning och äter mer vegetariskt Du kan även äta veganskt utan att vara fullblodsvegan. Vegansk kost är bra om du är känslig mot mjölkprodukter.

Experimentera med vegetariskt

Forskningen kring vad som är bra för oss att äta går framåt men direktiven förändras och vad experterna säger kan ibland verka motsägelsefullt. Ska du äta vegetariskt eller inte? Varför inte sträva mot att bli expert på din egen kropp och på vad som är bra för dig. Ett mål borde vara att få i sig så näringsrik mat som möjligt utan onödigt fett och tillsatser. Kan du klara det och samtidigt laga rätter som är lika goda som om du lagat dem med kött? Gör detta till ett projekt och utvärdera sedan resultatet. Det finns otroligt mycket inspiration att hämta när det gäller vegetarisk matlagning, inte minst på internet.

Fördelar vegetarisk kost

Det finns många fördelar med att äta vegetarisk kost. Men det finns också några nackdelar.

Exempel på fördelar med vegetarisk kost

• Hälsoaspekten. Om du äter vegetarisk kost minskar risken att du drabbas av cancer, diabetes, kärlsjukdomar, slaganfall, tarm- och magbesvär. Du får lägre blodtryck och kolesterolvärden. Vegetarisk kost innehåller dessutom mer energi, vilket innebär att du orkar mer och lättare håller formen.

• Bättre hy. Forskning visar att vegetarisk kost ger bättre hy.

• Miljöaspekten. Köttproduktion har negativ påverkan på klimatet. Om du däremot äter vegetarisk kost bidrar du till ett hållbart samhälle.

• Etik. Genom att välja vegetariska alternativ minskar du djurens lidande. Köttindustrin är oetisk ur fler än bara ett perspektiv.

• Ekonomi. Vegetarisk kost är ofta billigare än icke-vegetarisk kost. Du kommer spara pengar genom att välja vegetarisk kost.

• Maten. Du kommer snart inse att vegetarisk mat är god – och du kommer upptäcka nya smaker du inte smakat tidigare.

Exempel på nackdelar med vegetarisk kost

• Maten. Du tvingas avstå från mat du faktiskt tycker om.

• Vitaminer. Det blir svårare att få i sig tillräckligt med fett, järn och omega 3. Det är därför viktigt att du äter rätt vegetarisk kost.

• Snabbmat. Få snabbmatskedjor serverar vegetariska alternativ, och det kan ställa till problem om man är på besök i en främmande stad.

Vegetariskt för vackra och nyttiga rätter