Prestera lika bra med vegansk kost

Allt fler människor runt om i världen väljer att börja äta vegansk kost. Det finns många olika anledningar till att bli vegan och det finns inte en förklaring som passar alla. Man kan vara vegan av religiösa eller traditionella skäl, av hänsyn till djurhållning eller för att man vill ha en hälsosammare livsstil. När du enbart äter vegansk kost utesluter du alla animaliska produkter som kött, fisk, skaldjur, mjölk, ägg men också i många fall tillsatser av animaliskt ursprung. Det finns idag en stor marknad med bra och nyttiga alternativ till dessa produkter som gör att veganer inte går miste om näring och protein även om de exkluderar djurprodukter.

När du går över till att äta vegansk kost gäller det att du är medveten om vilka alternativ du har. En vegansk livsstil kan vara hälsosammare för alla, men det kanske är enklast att göra övergången steg för steg. Våra kroppar fungerar annorlunda men alla är vi beroende av vissa näringsämnen. Att en vegan inte skulle kunna bli lika stark eller ha lika mycket energi som en köttätare är dock bara en myt. Nyblivne UFC-mästaren Nate Diaz är en av många topp-atleter som motbevisar fördomarna och har hållit sig till en strikt vegansk raw food-diet i över ett decennium. Det gäller att du hittar rätt balans för din kropp.

Vegansk kost och andra veganska val

Många som väljer att bli veganer eller äta vegansk kost gör samtidigt flera andra val som passar en vegansk livsstil. Ofta blir man vegan för att man tycker att kött- och djurindustrin är omoralisk vilket också leder till att man avstår andra produkter förutom mat. Kanske köper man inte skor och kläder av äkta skinn, dunkuddar eller andra pälsprodukter. Är man politiskt engagerad i sin veganism kanske man inte heller betalar för ett besök på zoo eller cirkus och avstår produkter testade på djur. Samtidigt behöver man inte alls bry sig om politik utan kanske är vegan bara för man vill välja en hälsosammare livsstil.

Alternativa proteinkällor

Tränar du och äter vegetarisk kost? I sådana fall behöver du tänka efter när du väljer proteinkällor. Men oroa dig inte – det är inte särskilt svårt. Längre ner följer en lista på alternativa proteinkällor för dig som är vegetarian.

Protein består av mindre beståndsdelar – så kallade aminosyror. Det finns hundratals aminosyror i naturen. Människan behöver 20 av dessa för att överleva. Nio av dessa måste tillföras via kosten – resterande elva kan produceras per automatik om vi uppfyller näringsbehovet i övrigt.

De nio aminosyror som måste tillföras via kosten kallas för essentiella aminosyror. Livsmedel som innehåller samtliga essentiella aminosyror tillhör kategorin fullvärdiga proteinkällor. Det är en god idé att äta fullvärdiga proteinkällor eftersom du får i dig samtliga nödvändiga aminosyror.

Exempel på fullvärdiga proteinkällor är

• kött
• mjölk
• ägg

Bönor och nötter är sällan fullvärdiga proteinkällor.

Du behöver inte äta alla essentiella aminosyror i varje måltid – det räcker om du får i dig samtliga under en hel dag. Och det kan vara bra att veta för dig som är vegetarian. Dietister brukar hävda att alla vegetarianer utan problem får i sig alla essentiella aminosyror eftersom vegetarisk kost ofta är varierad.

Exempel på vegetariska livsmedel som innehåller alla essentiella aminosyror:

• Bovete
• Ris med bönor/kikärtor/linser
• Sojabönor/Tofu
• Quinoa
• Quorn

I en lakto-ovo-vegetarisk kost går det även bra att dricka mjölk och äta ägg. Mejeriprodukter som keso och kvarg är utmärkta proteinkällor.

Vegansk kost är bra för miljön