Bästa kosttillskotten vid träning

Marknaden för kosttillskott har exploderat och det finns ett enormt utbud. Som konsument kan det vara svårt att välja. Vad är det egentligen som fungerar och vad är nödvändigt?

Vilket kosttillskott som är bra är väldigt individuellt eftersom det beror på flera faktorer. Det är viktigt att ta hänsyn till bland annat vilken typ av träning som du utför samt dina träningsmål när du väljer kosttillskott. Det är även viktigt att ha i åtanke att ett kosttillskott är ett tillskott till en balanserad kosthållning. Du bör således inte substituera vanlig mat mot dessa tillskott. Istället bör du se dem som ett komplement som kan fylla i luckor där du känner att vanlig mat inte täcker fullständigt. Här kan du läsa mer om några av de vanligaste och mest populära kosttillskotten som du kan använda för att förbättra din träning.

Proteinpulver & bars

Protein är ett mycket viktigt näringsämne som alla människor behöver få i sig. Protein är viktigt bland annat för att bygga muskler och därför kontrollerar idrottare noggrant sitt proteinintag. De flesta personer får i sig tillräckligt med protein från en balanserad kost, men om du känner att du vill öka ditt proteinintag kan du komplettera med proteinpulver eller bars.

Dessa är populära kosttillskott hos många motionärer, framför allt de som styrketräningar, och intas med fördel direkt efter träningspasset. Proteinbars kan även ätas som mellanmål om du ska träna efter en lång arbetsdag och behöver lite energi innan passet. Det finns många sorters proteinpulver, även veganska varianter.

Kreatin

Keratin är ett kosttillskott som framför allt passar dig som kör tunga styrkepass och vill bli ännu starkare. Detta tillskott gör att du kan lyfta tyngre och fler gånger. Personer som vill öka muskelmassa och bli starkare, men inte har lust att äta stora mängder av rött kött, kan istället komplettera kosten med kreatin.

Gainer

Gainer är ett tillskott som är en blandning av kolhydrat och protein. Det passar i första hand personer som vill gå upp i vikt, men även dem som vill öka sin återhämtning. Med andra ord är det ett kosttillskott för dig som inte får i dig tillräckligt med kalorier eller du som ska träna igen kort inpå ett avslutat träningspass.

Omega-3 fiskolja

Fett är ett mycket viktigt näringsämne som kroppen behöver. Om du inte får i dig tillräckligt med nyttiga fetter från exempelvis fisk och nötter kan du komplettera med Omega-3 fettsyror i form av fiskolja. Denna typ av fett är bra för hjärnan, hjärtat och musklerna och passar därför alla typer av motionärer, bland annat löpare och dem som tränar styrka.

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*